12 JENAMA TERKENAL YANG BAKAL PUPUS

Jenama naik dan turun dengan trend dan perubahan ekonomi di seluruh dunia. Sesetengah jenama besar menjadi suatu ciri yang dominan hingga ke hari ini. Ini adalah disebabkan oleh kesan daripada krisis ekonomi global, digabungkan dengan penguasaan peningkatan perdagangan dalam talian, telah menyaksikan banyak jenama besar terpaksa tutup. Akhirnya, apabila percubaan mereka untuk terus bertahan adalah sia-sia, jenama yang bersejarah ini perlahan-lahan akan mengalami masalah kewangan sehingga akhirnya mereka hilang sepenuhnya.
Berikut mungkin akan mengejutkan anda apabila mengetahui beberapa  jenama-jenama besar ini yang hampir pupus.....

 12. JCPenney

JC Penney adalah salah satu daripada gedung besar yang telah terjejas teruk dari segi kewangan pada tahun-tahun kebelakangan ini. JC Penny merupakan gedung pakaian yang berunsur kepada golongan kelas pertengahan umur. Syarikat itu telah cuba untuk menukarkan nasib di seluruh dengan mengupah Ron Johnson sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pada tahun 2011; pencipta Store Apple, Johnson cuba untuk memasarkan JCPenney kepada pelanggan yang lebih muda dan hipper.
Beliau menghabiskan berjuta-juta dolar demi membaik pulih bisnes tersebut ... Tetapi percubaannya itu gagal. Sabutan daripada golongan muda tidak memuaskan dan pelanggan asal yang sebelumnya tidak meminati reka bentuk yang baru. Selepas Johnson dipecat, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Mike Ullman mengambil alih semula. Setakat ini, fokus beliau adalah untuk  mengelakkan syarikat tersebut daripada muflis namun syarikat tersebut masih mengalami masalah kewangan....

11. Blackberry

Sebelum iPhone, BlackBerrys begitu popular sehingga mendapat gelaran "crackberry". Tetapi sejak kebangkitan beberapa pesaing telefon pintar, Blackberry telah gagal untuk bersaing untuk memenuhi permintaan pengguna.
Malah, terdapat begitu sedikit keistimewaan dengan Blackberry dimana syarikat Kanada telah menyebabkan kerugian sebanyak $ 4.4 bilion pada suku ketiga 2013. Baru-baru ini, Blackberry mengupah GIRO, sebuah agensi untuk mengetuai kempen penjenamaan semula Blackberry. Matlamat utama Ketua Pegawai Eksekutif Blackberry, John Chen, adalah untuk “make Blackberry synonymous with work.” Tetapi strategi Blackberry untuk mendapatkan semula reputasinya sebagai telefon perniagaan semakin gagal kerana susah untuk bersaing dengan Apple.

10. Quiznos

Sebagai pengasas sandwic bakar, Quiznos dahulu pernah bersaing kuat dengan Subway sandwich untuk rantaian makanan yang paling popular. Tetapi, dengan beberapa pilihan sandwic dan menu yang lemah, Quiznos telah hilang daya tarikan di kalangan pemakan sandwic sehingga syarikat itu sedang mempertimbangkan untuk memfailkan bankrapsi.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Quiznos telah cuba mengurangkan kerugian dengan menutup beribu-ribu lokasi francais. Kini dengan hanya 2,100 lokasi berbanding dengan 41,391 lokasi Subway, Quiznos semakin pudar. Dan, dengan $ 570 juta hutang, francais sandwic ini mungkin akan hilang sepenuhnya.

9. Barnes & Noble

Pada awal tahun 2000-an, Barnes & Noble merupakan satu kejayaan bagi peminat buku seluruh dunia. Ia mewakili perniagaan besar meletakkan kedai-kedai buku tempatan kecil lingkup dari perniagaan.
Namun mereka tidak menandingi buku digital sekarang(ebook), justeru mengakibatkan jualan buku yang merosot. Sedikit terlambat, Barnes & Noble cuba untuk masuk ke dalam permainan kedai ebook dengan membangunkan THE NOOK supaya dapat menandingi Amazon Kindle e-reader.
Namun ia tidak dapat bersaing dengan jualan Amazon, walaupun telah melabur jumlah yang besar wang mereka dalam pengiklanan. Selain penurunan jelas daripada jualan buku cetak, Liberty Media Corporation juga baru-baru ini menjual hampir 90% daripada pelaburannya dalam Barnes & Noble.

8. Sbarro

Buat kali kedua dalam masa tiga tahun, Sbarro telah difailkan dan melalui kebankrapan dan penyusunan semula. Penyebab utama kejatuhan kewangan syarikat adalah disebabkan kurang pengunjung ke francais tesebut disebabkan oleh lokasi yang kurang strategik.
Selepas menutup 182 lokasi francais di Amerika Syarikat pada Februari 2014, Sbarro telah diluluskan untuk penyusunan semula kebankrapan pada bulan Mei 2014. Dalam penyusunan semula mereka, Sbarro memindahkan ibu pejabat syarikat mereka dari Melville, New York ke Columbus, Ohio. Mereka juga telah mengambil langkah pertama dalam penjenamaan semula diri mereka dengan membuka set pertama mereka Pizza Cucinova, yang membolehkan pelanggan untuk membina pizza mereka sendiri.

7. Sears/Kmart

Sears/Kmart pernah sanagt dikenali untuk jualan katalog besar-besaran daripada pakaian kepada peralatan rumah. Kmart pula terkenal dengan diskaun yang besar dalam kuantiti yang banyak. Jadi seolah-olah kedua-dua francais ini merupakan gabungan yang terbaik apabila digabungkan pada tahun 2005.
Namun, sejak penggabungan, jualan syarikat telah berkurangan, yang membawa kepada apa yang paling katakan ialah pengakhiran Sears Holding Corporation. Tahun ini syarikat itu akan menutup 46 kedai Kmart, 30 kedai Sears, dan 31 Pusat Auto Sears. Langkah untuk mengurangkan kos bukan satu kejutan memandangkan syarikat itu mempunyai kerugian $ 1 bilion dalam separuh pertama tahun ini. Sears Holding Corporation akan cuba mendapatlan pinjaman $ 625 juta, kebanyakan yang akan datang daripada dana lindung daripada CEO Eddie Lampert, walaubagaimanapun pinjaman itu mungkin tidak cukup untuk menjaga syarikat itu daripada hilang sepenuhnya dalam masa yang tidak begitu jauh.

6. Toys R’ Us

Toys R Us merupakan salah satu yang francais kedai mainan yang terbesar  di Amerika Utara, Toys R Us digunakan untuk menjadi tempat membeli-belah di waktu percutian. Tetapi sejak tiga tahun yang lalu, Toys R Us telah menyaksikan kemerosotan ketara dalam keuntungan. Antonio Urcelay, Ketua Pegawai Eksekutif Toys R Us ', kata syarikat itu mempunyai dua tahun untuk menstabilkan untuk menyelesaikan hutang. Setakat ini rancangan untuk menjaga Toys R Us adalah untuk mengemas kini aplikasi mobile app mereka dan membaik pulih francais mereka.

5. Zynga

Dahulu jika anda adalah peminat Farmville, anda mungkin akan terkejut untuk mengetahui bahawa pencipta permainan rangkaian sosial ini, Zynga, tidak lama lagi mungkin akan hilang. Menurut Huffington Post, sejak kenaikan jenama itu pada tahun 2007, Zynga telah mempunyai masa yang sukar untuk kekal relevan dengan peminat Facebook dan telah perlahan-lahan telah dikalahkan oleh permainan rangkaian sosial lain seperti Candy Crush.
Zynga telah cuba mengambil alih OMGPop, syarikat perjudian yang bertanggungjawab untuk "Draw Something". Pembelian OMGPop seolah-olah seperti idea yang baik, tetapi hanya satu bulan selepas pembelian, peminat Draw Something telah jatuh dari 15 juta ke 10 juta dan makin merosot.

4. Abercrombie & Fitch

Pada tahun 1990-an, Abercrombie & Fitch meperolehi keuntungan berjuta-juta dengan jenama 'cool' untuk remaja, popular dengan remaja yang mahu kelihatan sama seperti yang lain daripada remaja di dalam kelas. Tetapi nampaknya remaja hari ini kurang berminat dalam fesyen tersebut dan mencari fesyen yang unik yang lebih melambangkan keperibadian mereka. Tambah peralihan dalam trend fesyen, harganya amat tinggi Abercrombie & Fitch dan mengalami bencana besar apabila A & F mempertahankan hakikat bahawa mereka tidak memenuhi saiz yang lebih besar adalah salah satu sebab sebuah syarikat itu gagal.
Ketua Pegawai Eksekutif Abercombie & Fitch Michael Jeffries tahu syarikatnya dalam kesusahan dan cuba untuk memulihkan kemerosotan dalam jualan dan telah memperkenalkan saiz yang lebih besar. Tetapi dengan jenama seperti "H & M" dan "Forever 21" menyebabkan Abercrombie & Fitch sukar untuk bersaing.

3. Radio Shack

Pada masa lalu Radio Shack mempunyai kedai di setiap bandar besar di seluruh Amerika Syarikat dan aliran berterusan dalam kewangan. Sejak kebangkitan peruncit secara online, Radio Shack telah disedut ke dalam jurang muflis dan mungkin kepupusan. Syarikat itu mencatatkan kerugian bersih sebanyak $ 119.4 juta pada suku kedua 2014.
Dalam usaha untuk mengurangkan kerugian kewangan mereka, Radio Shack merancang untuk menutup lebih 1,000 kedai, tetapi gagal untuk mendapatkan pinjaman kerana bimbang ia tidak akan menjamin kestabilan Radio Shack. Pinjaman yang dibenarkan hanya untuk 200 penutupan kedai, meninggalkan Radio Shack bergegas untuk mencari aliran tunai dari pemberi pinjaman tambahan. Jika tiada siapa yang sanggup membiayai Radio Shack kebankrapan atau pembubaran adalah alternatif syarikat tersebut.

2. Olympus

Pasaran kamera digital telah jatuh dengan mendadak berikutan kebangkitan telefon pintar. Hanya beberapa jenama - sebahagian besarnya digunakan untuk fotografi profesional - seperti Canon, Sony, Nikon yang masih mengaut keuntungan. Olympus telah gagal untuk kekal sebagai syarikat yang menguntungkan kerana menghadapi masalah dominasi iphone.  Penjualan mereka di seluruh dunia telah menurun sebanyak berjuta-juta sukar untuk berkembang. Olympus brancang untuk menumpukan jualan kamera SLR high-end mereka dan mengurangkan jualan kamera kompak mereka untuk agar dapat kekal di pasaran.

1. Tesco

Sejak diasaskan pada tahun 1919 oleh Jack Cohen, Tesco telah menyaksikan pertumbuhan berterusan dalam jualan. Dalam tahun 2000-an, Tesco telah berkembang untuk menjadi raja hampir tiada tandingan, mengetuai Perkhidmatan membeli-belah barangan runcit United Kingdom kedua-dua di dalam kedai dan online.
Walau bagaimanapun, Tesco mula kehilangan pelanggan apabila kedai-kedai diskaun popular seperti Jerman Aldi dan Lidl yang mula muncul di seluruh Britain. Lebih buruk lagi bagi perkhidmatan runcit, "Serious Fraud Office" memulakan siasatan jenayah ke dalam perakaunan dan mungkin penyelewengan kewangan oleh Tesco. Sejak berita mengenai skandal ini berlaku pada tahun ini, nilai syarikat itu telah menurun lebih daripada 50%.

0 Response to "12 JENAMA TERKENAL YANG BAKAL PUPUS"

Post a Comment